Mer drag i bilen med chiptrim

Mer drag i bilen med chiptrim

Kanske känner du igen följande scenario: Du har skaffat en ny bil som är bekväm, rymlig och trevlig att köra – men visst hade inte lite mer motoreffekt skadat för att boosta körglädjen? En bil med lite mer drag än i original är det allt fler som efterfrågar. Ibland kan bilfabrikanterna vara lite väl försiktiga med effekten i motorerna, eller också kanske inte effektkurvan gör bilen i fråga rättvisa. Inte alltför sällan har motorn en ganska tråkig karaktär som ger linjär acceleration utan någon effektpuckel. En ”rivigare” motor gör bilen så mycket roligare att ratta, så enkelt är det!

Mer effekt med minimalt mekande

Som tur är finns det enkla lösningar för att komma tillrätta med detta. Metoden att chiptrimma bilar har nu funnits i ganska många år och det är ett genialt sätt att på enkel väg se till att bilen får både en högre motoreffekt och kraftfullare acceleration. Gamla tiders motortrimning var mycket omfattande med bland annat byte av kamaxlar med mera. Numera löser man detta med en för ändamålet speciellt utvecklad programvara som installeras i bilens motorstyrningsdon. Enkelt uttryckt innebär chiptrim att den befintliga programvaran ersätts med en helt ny och optimerad dito. Den här lösningen hittar du bland annat hos Dieseltrim, som erbjuder chiptrimning för ett stort antal bilmodeller.

Ok, men hur går det till?

Den nya informationen som ska läsas in i din bil finns lagrad i en särskild så kallad plug-in box. Den här boxen kopplas in i bilens OBD-uttag och innehåller den programvara som ska ersätta den som är installerad som original. Själva installationen går på mellan 5 till 15 minuter och kan om så önskas lätt återställas till original. Skulle man någon gång byta bil kan boxen skickas in till Dieseltrim som programmerar om den för att passa den nya bilen.

Fördelar med chiptrimning

Den första uppenbara fördelen är den utökade effekten, som påverkar både antalet hästkrafter och motorns vridmoment. Här kan vi ta VW:s populära 1.5 TSI-motor som exempel. I en Skoda Octavia, som i original har 150 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment, blir effekten efter chiptrimningen 200 hästkrafter respektive 335 Nm. Skillnaden är med andra ord rejäl och ytterligare en fördel är att motorn inte behöver arbeta så hårt för att nå goda prestanda. Det här innebär i sin tur att bränsleförbrukningen sjunker, då bilen inte pressas på samma sätt.

Framförallt – du får en mycket roligare bil att köra!

Chiptrim fungerar allra mest effektivt för bilar försedda med turbomotor, eftersom programvaran bland annat ser till att turbotrycket modifieras. Detta gäller med andra ord både bensin- och dieselmotorer med turboladdning. Önskas ännu mer effekt krävs byte av avgassystem till en grövre variant, i kombination med ett särskilt sportluftfilter som låter motorn andas bättre.